Mundomar & Fallasfeesten - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van lindaheussen - WaarBenJij.nu Mundomar & Fallasfeesten - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van lindaheussen - WaarBenJij.nu

Mundomar & Fallasfeesten

Blijf op de hoogte en volg

17 Maart 2013 | Spanje, Benidorm

Weer een verslagje vanuit Spanje! Het gaat nog steeds allemaal z’n gangetje hier. Het zijn nu nog maar 3 weekjes. We hebben nog een to do list gemaakt wat we nog allemaal willen doen in de korte tijd dat we nog hier zijn, nou dat is nog genoeg maar dat gaat helemaal goed komen!

Maandagavond ging ik een avondje meelopen met de thuiszorg in Benidorm & omgeving. We zijn naar patiënten geweest die hier voor vast in Spanje wonen, een patiënt die verbleef in een hotel, een andere patiënt huurde voor in de winter een appartementje en 2 stellen die op de camping verbleven. één patiënt maakte wel indruk op mij. Het was een man van in de 60 die ALS heeft. Zijn hele lichaam was verlamd, kon niet meer praten en zat aan de zuurstof. Maar toch wilde hij nog elk jaar met zijn vrouw overwinteren op de camping in Benidorm in hun stacaravan. Hij genoot ervan om naar de andere mensen op de camping te kijken, en iedereen zwaaide ook altijd naar hem. De thuiszorg komt er twee keer per dag om hem te verzorgen. ’s avonds doen ze hem door middel van de tillift in bed.
Het was leuk om eens mee te kijken met de thuiszorg. Zo kun je zien hoe de thuiszorg in zijn werk gaat bij mensen die overwinteren hier.

De rest van de week was het redelijk rustig in de kliniek. Veel overwinteraars gaan midden en eind maart weer naar huis toe. Na Pasen word het hier wat duurder omdat dan het hoogseizoen weer begint. Donderdag hebben we nog mee mogen kijken met de traumatoloog, er kwam een patiënt voor hem die vocht in het knie had, en de traumatoloog deed bij hem een kniepunctie.
Later die middag kwam er nog een patiënt voor een mammografie en een echo omdat ze een knobbeltje in haar borst voelde. Het was wel spannend om hier bij te zijn, want je weet dat de vrouw helemaal in spanning zit voor de uitslag. De radioloog ontdekte wel iets in haar borst maar het was geen tumor, ze moest over een half jaar weer een echo van haar borst laten maken om te kijken of het knobbeltje was gegroeid.
Omdat we die dag laat klaar waren en we normaal op donderdag gaan Skypen besloten we om bij de wok langs de kliniek te gaan eten. Voor maar €9,95!

In het weekend zijn in de regio Valencia, dus ook in Benidorm de fallas feesten begonnen. De feesten beginnen met het opbouwen van de fallas, dit zijn beeldengroepen die gemaakt zijn van brandbaar materiaal. Deze worden in de nacht van 19 op 20 maart in brand gestoken. Met de fallas feesten vieren de Spanjaarden het einde van de winter. De Spanjaarden houden ook erg van vuurwerk, maar niet van het siervuurwerk. Hier houden ze meer van de ‘masclet’ een soort rotje. Deze rotjes worden aan koorden opgehangen met daaraan honderden rotjes. De koorden zijn met papier omwikkeld zodat de vonken sneller overspringen. Het lawaai hiervan kan oplopen tot 120 decibel en het duurt ongeveer 5 minuten. De Spanjaarden hier vinden dit geweldig, ze willen zo dicht mogelijk bij het lawaai staan om het in hun hele lijf te voelen. Zo werden we zaterdagochtend om 6 uur gewekt door deze geweldige rotjes. Milou en ik kwamen allebei de kamer uit want we hadden eerst niet in de gaten wat het was, toen we laterna nadachten wisten we dus dat dit een onderdeel van de fallasfeesten waren. Niet normaal wat een lawaai het was, en dat om 6 uur ’s ochtends! De fallas eindigen met de dag van San José 19 maart. In Spanje is dit tevens vaderdag, een nationale feestag, dus een dagje extra vrij voor ons. En nu kwam het dit jaar ook nog eens uit dat maandag een feestdag hier is, lekker lang weekend! Op 19 maart rond middernacht verzamelen de mensen zich rondom de beeldengroepen die dan in brand worden gestoken, dit wordt cremà genoemd. Cremar betekent verbranden, en dit gebeurd dus met de mooie piepschuimen creaties! Eigenlijk zonde, want het zijn echt mooie beelden!

Zaterdag zijn we naar Mundomar geweest. We hadden kaartjes gekregen van onze baas en zijn vrouw. Super leuk! Dit is een park met dolfijnen, verschillende soorten vogels, pinguïns, zeeleeuwen en nog meer. Bij de ingang werden we al verwelkomd door twee figuren in pak, we wilden eigenlijk niet met hun op de foto maar voor we het wisten hadden ze ons al vast en knipten ze een foto. Toen we in het park waren op weg naar de dolfijnshow overkwam ons dit alweer! Gelukkig zijn de foto’s wel leuk geworden.
Eerst liepen we langs de verschillende dieren, veel foto’s knippen natuurlijk! Om 10 over 12 gingen we naar de zeeleeuwen show. Het was een show met als thema piraten. Midden in de show kwamen ze iemand uit het publiek halen voor een onderdeel, en ik was de klos! Ik kreeg een zwart piratenhoedje op en mocht meelopen met de kapitein naar het podium waar een dikke vette zeeleeuw zat! Eerst moest ik voor de zeeleeuw gaan staan met mijn handen recht langs mijn lichaam. Opeens voelde ik iets zwaars op mijn hoofd, dit was dus het hoofd van de zeeleeuw! Later zag ik op de foto’s dat hij ook nog eens zijn tong uit stak, gek beest! Daarna moest ik met mijn gezicht naar het publiek gaan staan, met mijn ogen dicht en mond open. Ojee dacht ik, wat gaat er nu gebeuren. Toen ik mijn ogen open deed hing er ineens een vis voor mijn gezicht, ieehw. Maar het was de bedoeling dat ik deze aan de zeeleeuw ging voeren. Ik moest de vis tussen mijn duim en wijsvinger pakken en langzaam naar de zeeleeuw lopen om hem te geven. Daarna mocht ik met de twee mensen van de show op de foto en maakten we een buiging voor het publiek. Toen ik met de kapitein terugliep naar mijn plaats kreeg ik nog een lekkere natte kus van de zeeleeuw, wat een schatje!
En toch wel een leuke en grappige ervaring!

Na de show gingen we verder naar de dolfijnen. Ook een hele mooie show! Na de show kon je met een dolfijn op de foto. Deze kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan, we moesten onze schoenen en sokken uitdoen, onze handen en voeten in een bakje met water en een soort desinfectans doen en daarna in de rij gaan staan. Iedereen moest op dezelfde manier op de foto, op de hurken met een hand op de dolfijn. Het ging super snel, maar gelukkig zijn de foto’s wel gelukt! En we hebben een dolfijn aan mogen raken, ook al een ervaring op zich.

De laatste show was een papegaaien show. Deze was ook wel leuk, maar niet zoals de shows van de zeeleeuwen en dolfijnen.
Het was een super leuke dag met dank aan onze baas en zijn vrouw, want zonder hun waren we hier niet naar toe gegaan waarschijnlijk!

Gisteravond was er nog groots sierwerk, gelukkig dit keer even geen rotjes! Vanmiddag heb ik mijn tweede en tevens laatste verjaardagscadeautje van Milou gekregen. We zijn gezellig thee en cappuccino gaan drinken met weer een heerlijke cupcake! Daarna kwam er nog een optocht langs van de fallasfeesten. De vrouwen waren in traditionele kledij en hadden 3 knotjes in hun haren, erg leuk om te zien.

Morgen en dinsdag hebben we dus 2 dagen vrij. Morgenvroeg gaan we de bergen in! Er is hier een kruis op een berg en vanuit daar heb je super mooie uitzichten. Dus wij gaan ons er morgen aan wagen! Het wordt gelukkig mooi weer als het goed is, net zoals dinsdag. Kunnen we dan weer lekker bijkleuren op het strand!

Vrijdagmiddag vertrekken we met de bus naar Valencia toe, hier gaan we naar toe tot zondag! We hebben er heel veel zin in!

Tot het volgende verslagje, xxxx
Liefs Linda

  • 17 Maart 2013 - 19:32

    Luc:

    Haa:)

    Leuk en lang..... verslagje weer!
    Dea daag in dea dierentuin hebt ge echt genoten volgens mich idd! Leuk!
    Geniet nog van ut lange weekend en dan kint ge alwer snel oetkieke noa Valencia he...

    Enjoy it!

    xx Luc

  • 17 Maart 2013 - 21:29

    Pap,mam,en Remco:

    Hoi Hoi

    Wat een super leuk lang verslag.Linda en milou wat maken jullie veel mee als alleen maar de stage.
    Ik denk dat jullie deze stageplaats in benidorm niet gauw vergeten.En nu nog maar 20 dagen,waarvan 10 dagen stage en de rest van de dagen lekker genieten van alles wat jullie nog gaan doen en vooral van het weer.Hier is de ergste kou weg gelukkig!!Nou meiden geniet er nog van he?

    Superlieve groetjes van pap mam remco en balou.


  • 17 Maart 2013 - 21:43

    Ilse:

    Heej Lin,

    Ik had de foto's natuurlijk al bekeken op facebook, en ze zijn inderdaad goed geslaagd! Nog maar 3 weken? Wat gaat de tijd toch snel! Veel plezier met jullie ontdekkingstocht in de omgeving van Benidorm;)

    Kus

  • 17 Maart 2013 - 21:50

    Bo:

    Haa meadje!
    Haha snap huulemol det ge waart geschrokken van die rotjes um 6 oar 's merges, wat 'n tied zeg.. Wel echt leuk desse zun rituelen (feesten) doa dan kins meimaken en vieren! Kan de foto's jammer genog neet op mien mobiel bekieken (Blackberry he..) Mer hei dr natuurlijk al 'n paar gezeen van de dolfijn en zeeleeuw, super leuk! Geniet van uch lange weekend en huul veul plezeer in Valencia!! Bin trouwens wel benejd wat dr op uch to do-lijstje nog steit! Hoop det ge alles nog kint doan in die 3 weaken! En natuurlijk nog veul succes op stage! Liefs en xxx!

  • 18 Maart 2013 - 21:21

    Oma Brummans:

    Hoy Linda,
    Annie heeft me vanmorgen jouw verslag laten zien van de afgelopen week. Wat was het weer interessant om te lezen dat je weer wijzer bent geworden. En dat je je daarbij ook nog goed hebt geamuseerd. De foto's heb ik niet zo goed kunnen zien omdat Annie die niet duidelijk op de ipad kon krijgen en ze had hier geen draadloos verbinding. Maar ik hoop de foto's allemaal te bekijken als je weer terug bent over een paar weken. Je kunt nu wel af gaan tellen. Maar ik wens je nog hele fijne dagen.
    Groetjes Oma.

  • 19 Maart 2013 - 09:09

    Kelly:

    Haaa meadje,

    Haha supergrappig van de zeeleeuwenshow, mot dig weer net overkome desse wurs oetgekozen. Maar oeteindelijk natuurlijk wel leuk :)!
    De foto's zeen der grappig oet..

    De thee & cupcakes zoog der trouwens ouk leuk oet... toch jammer det Keri en ik der ginne mier hebbe gepreuft haha :p

    Nou geniet der nog van de letste 3 weekjes.. en veul plezier in Valencia :D!
    Tot snel!!
    Liefs xxx Kel

  • 19 Maart 2013 - 14:26

    Annie Peeters:

    Hoy Linda,
    Wat interesant om te zien hoe de thuiszorg daar werkt. Het zal best wel indrukwekkend zijn geweest iemand te helpen die ALS heeft. Het zal zeker wel voor die vrouw spannend zijn geweest of het knobbeltje kwaadaardig. Was voor mij eenpaar weken terug ook. Wat leuk dat jehebt mogen assisteren bij de zeeleeuwenshow. Je zult met heel wat ervaringen straks thuis komen. En dat moment komt sneller als dat je inde gaten hebt. Ik hoop dat jullie alles nog kunt ondernemen wat jullie nog willen doen en bekijken want de 3 weken zijn zo om. Aankomend weekeind veel plezier, we lezen het wel in je volgende verslag.
    Groetjes Annie.

  • 22 Maart 2013 - 11:27

    Jeanine:

    Weer een leuk verslag! En ook goed geschreven, het lijkt alsof wij het zo ook een beetje meemaken :).
    Nog maar een paar weekjes.. Valt niet mee om terug te komen, ik vertel het je! Haha..

    Ben benieuwd wat je van Valencia vond! Tot snel weer :) XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 5673

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 06 April 2013

Stage in Benidorm

Landen bezocht: